Sider

tirsdag den 15. oktober 2013

Æble/Kanel Småkager


Forleden dag var jeg ude at gå en tur i skoven. Da jeg kom hjem, blev jeg i sådan et efterårshumør, og besluttede mig derfor for at lave nogle småkager med kanel og æbler fra haven. Jeg synes, de blev rigtig gode, og de blev hurtigt spist af familie og venner.



Æble/kanel småkager(Har glemt antallet men jeg vil skyde på omkring 18 stk.)

100 g blødt smør
50 g hvedemel
50 g sukker
1 tsk. kanel
1 tsk. vaniljesukker
1 æg
1 stort syrligt æble, revet
50 g mandler, grofthakket

Smuld smørret i melet. Tilsæt sukker, kanel, vaniljesukker, æg, det revet æble og de grofthakket mandler. Ælt dejen godt igennem til en ensartet masse. Rul noget husholdningsfilm om dejen og læg den derefter i fryseren i 1½ time eller til dejen er nogenlunde hård og let at arbejde med.
Drys lidt mel ud på bordet og rul derefter dejen tyndt ud. Tag et glas (jeg brugte et rødvinsglas) og stik småkagerne ud. Læg dem derefter på en bageplade med bagepapir. Bag dem i ovnen ved 175 grader i ca. 15 min eller indtil de er gyldne og sprøde. Lad dem køle af på en bagerist.



1 kommentar:

  1. Hej. Fandt lige din opskrift og blev fristet, så nu er den afprøvet. Men mon ikke mændgen af smør og mel skulle være omvendt?? Dejen er i hvert fald ikke mulig at rulle og smøret strømmer ud på bagepladen i ovnen.....selvom jeg nu tilføjede ekstra mel ;o)

    SvarSlet