Sider

tirsdag den 20. august 2013

Kanelsnegle i fad



Disse lækre kanelsnegle er nogle, jeg har fra en gammel "Karolines Køkken" kogebog fra 1983.
De er rigtig lækre og luftige.
Jeg har valgt at sætte dem sammen i en bradepande, for så bliver de ikke så tørre, da fyldet bliver i kagen istedet for at flyde ud, som det ofte gør med normale snegle.
Prøv dem af! 


2 dl. mælk
50g gær
100g blødt smør
2 æg
½ tsk. kardemomme
2 spsk. sukker
½ tsk. salt
500g hvedemel

85g sukker(1 dl)
2 spsk. kanel
150g blødt smør

1 sammenpisket æg

Dej: Lun mælken og rør gæren ud i det. Bland de øvrige ingredienser i. Ælt dejen godt sammen til den er blank og smidig. Stil den til hævning ved stuetemperatur i ca. 30 min.
Ælt dejen igennem igen og del den i 2 dele. Rul hver del til en aflang plade (ca. 25x40 cm). Smør fyldet på pladerne. Rul dem sammen på den lange led som en roulade og skær hver i skriver (ca. 3 cm). Sæt sneglene tæt sammen i et bradepandefad med bagepapir. Det er ligemeget, om de fylder hele fadet. De skal bare stå nogenlunde tæt. Lad sneglene efterhæve i ca. 30 min.
Fyld: Rør smør, sukker og kanel sammen.

Pensl dem med æg og bag dem midt i ovnen ved 225 grader i  ca. 10 min.



2 kommentarer:

  1. Uhm!!
    Sneglene smagte fint, og de mindede mig i den grad om min barndom!! Mors bagte tit boller eller snegle!
    Hilsen Hanne

    SvarSlet
  2. Dem vil jeg prøve

    SvarSlet